Followers

Monday, June 4, 2012

Kuah Rojak

Assalamualaikum & Salam Sejahtera...

Semalam akak teringin sangat nak menyicah/makan colek/makan rojak buah tapi malas nak pi beli.. Stok buah-buahan banyak kat peti ais. Ada mempelam putik yg kakak bawa dari kg, sengkuang , timun ... seronok menyicah reramai ni....anak2 akak pon suka. So,akak pon buatlah kuah rojak. dapat lah satu bekas kecik....Kuah rojak ni tahan lama boleh simpan kat peti ais ..kalu nak makan amik aje...
Resepinya senang ,sesiapa pon boleh buat..




Kuah Rojak
Sumber : Kak Nita ~jomknitamasak.blogspot.com 

Bahan2nya ( dpt menghasilkan 600ml kuah)
1 cwn gula perang
2 sd besar gula putih
1 cwn cili kisar ( 7 biji cili kering yg direndam,buang biji ) - boleh letak lebih jika suka pedas
1 cwn sos cili
1/2 cawan kicap lemak manis
2 ketul  belacan sebesar ibu jari ( dikisar bersama cili ya...) 
1sd teh penuh petis/otak udang (jika suka)
3 1/2 cawan air
3 sd teh tepung jagung
Garam secukup rasa

Hiasan 
Kacang tanah yg digoreng dan ditumbuk kasar.

Cara2nya
  1. Masukkan semuanya bahan kedlm periuk kecuali tepung jagung dan garam .
  2. Renehkan selama 45min dgn api yg sederhana ,dikacau sekali -sekala. 
  3. Masukkan garam dan tepung jagung yg telah dicampurkan sedikit air . 
  4. Kacau sampai pekat.
  5. Sejukkan dan taburkan kacang dan hidangkan dgn buah- buahan kegemaran anda....
  6. Selamat mencuba!!!.



Alhamdulillah !Inilah hasilnya = 600ml.

9 comments:

kak eni said...

sedapnya..telan air liuq aihh...hehe...kak eni kalau ada pelam putik muda pun dah ok..janji kuah rojak dia superb....

Kak Nita said...

Kak eni ...try la tengok resepi ni insyallah ...kita buat sendiri...bole tambah ikut selera kita...insyaalah jadi..

Anonymous said...

Mohon share

Kak Nita said...

Silakan..

Abdullah Muhammad said...

Share resepi ye..tq

ramesh4433 said...

ada setengah guna tepung ubi kayu, apa beza diantara tepung jagung dan ubi kayu?

Kak Nita said...

Silakan..

Kak Nita said...

Sama ja , tujuan utk memekatkan kuah

Kak Nita said...

Sama ja , tujuan utk memekatkan kuah