Followers

Saturday, December 15, 2012

Homemade Air Soya



 Assalamualaikum dan salam sejahtera,



Jemput minum semua...! Soya ni akak buat tadi . Kacang ni dah hampir seminggu akak beli tapi hari ni baru ada masa nak buat . Akak pasti ramai yang tahu cara nak buat soya yg simple ni. Tapi tak pa resepi ni direkodkan khas utk rujukan anak2 akak dan sapa2 sajelah yg nak rujuk.

Soya mempunyai kandungan protein yg tinggi yang mana ianya boleh mengurangkan risiko penyakit kanser dan jantung .  Kandungan asid amino , asid lemak omega-3, asid folik, zat besi dan kalsium sesuai bagi semua wanita sebagai makanan tambahan protein utama untuk mencegah anemia dan mengurangkan masalah kesihatan. Yang bestnya, proses penuaan dapat diperlahanan gitu...Ada lg tapi cukup la kot no...?

Resepi ni akak dapat dr blog ros-jintanmanis. Terima kasih ya Ros ....izinkan akak panjangkan resepi ros ni...



Homemade Air Soya 
Sumber resepi: rosmarlina @ jintanmanis.com
Dikongsi Oleh : jomknitamasak.blogspot.com

kacang ni kalu kat sini harganya dlm RM3.50/kg

Bahan-bahanya
200gram kacang soya
2 litre air (kalu suka cair boleh lebihkan air)
1 cawan gula
3 helai daun pandan yang disimpul
1/2 sudu kecil garam





Cara-cara
  1.  Masukkan kacang soya di dalam bekas dan rendam semalaman, pastikan paras air tu meneggelamkan kacang soya, bila ke-esokkannye kita boleh lihat, kacang soya telah kembang dan saiznya menjadi  2 kali ganda.( kak nita rendam 3 jam aje..)
  2. Basuh dan toskan air yang berlebihan. Masukkan satu cawan kacang soya yang telah kembang tadi di dalam pengisar, dan masukkan juga 3 cawan air, blender halus, gunakan tapis kain, kalau boleh tapis yang buat air teh tarik tu, kalau takde boleh juga gunakan kain bersih untuk memerah air soya, perah air soya di dalam jug dan asingkan hampasnya. Ulang langkah tadi sehingga semua kacang soya selesai dikisar.
  3. Sebelum di  masak, se-eloknya tapis sekali lagi air soya tadi bagi memastikan tiada hampas soya yang tertinggal. Masukkan air soya di dalam periuk dan tambahkan 1/2 sudu kecil garam serta daun pandan yang siap dicarik dan disimpulkan, gunakan api perlahan dan mestilah selalu di kacau.
  4. Setelah sedikit mendidih baru masukkan gula, setelah gula larut, tutup api dan boleh lah disejukkan dan diminum, kalau nak minum soya suam pun boleh.
  5. Setelah sejuk, simpan di dalam peti ais dan air soya ni boleh tahan selama 3 hari jika disimpan di dalam botol bertutup. Selamat Mencuba.
Dah siap.

Hampas ni adalah rezeki ayam /itik anda jika ada, kalu tak boleh juga guna utk scrub muka dan badan . Kalu malas juga boh je dlm tong sampah ye...

7 comments:

hana said...

salam kak.nita...
nyamannya la nengok air soya tuh... dulu2 rajen membuat skrg nih tau beli ajer... punyer la pemalas! hihihi

Anna Qawina said...

Aslmkm kak nita...lama gak tak buat soya..beli lg cepat kot..hehe...hmm..kalau bt sdri dpt bnyk kan...tp penat dok ulang buka peti ais..canne tuh..hehe

Kak Nita said...

W/Salam Hana & Anna,
Hana, malas2 pon mcm2 kuih Hana buat...kire rajin la tuh.

Anna,salam kenal . Tq sbb sudi singgah & follow.Mmg dapat banyak ...ni sebab cuti sekolah -ramai kat umah ni. Kalu utk majlis2 mmg sesuai sangat.

FnF Simple Life said...

fulamak...home made soya...mmg berkhasiat...

Kak Nita said...

FnF,,,,
lama tak nampak ...sihat ka ? baby kat dalam tu mcmana?hehehe

aanuar.aa said...

tenkiu kak..nak try la bukak posa ptg ni...perggghhhh

Kak Nita said...

sama2 ..selamat mencuba ye aanuar.aa...