Followers

Thursday, December 24, 2015

Sambal Totok Jawa


Assalamualaikum dan Salam Maulidur Rasul,



Sambal ni sesuai dimakan dgn nasi panas .Mmg membuka selera.Kaknita mmgselalu buat sbb anak2 suka.Sambal ni adalah gabungan cili dan bawang  dan ditumbuk kasar2 gitu ditambah pula dgn perahan limau ~mmg sesuai gitu. Creative benor org jawa kannn?.Utk kali ni kaknita hidangkan pula dgn gulai ikan siakap daun kesum...mmg makan bertambah la bebudak tu.Kalu nak cuba bole semak resepi ni.

Sambal Totok Jawa
Sumber: CMG
Dikongsi Oleh :Kaknita-jomknitamasak.blogspot.com

Bahan-bahannya:
5 biji cili merah, kerat pendek cuci dan toskan
10 biji cili padi siam, kaler merah, cuci dan toskan
5 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1 genggam ikan bilis, dibersihkan dan rendam sekejap, toskan
Sebesar ibu jadi orang dewasa, belacan, dibakar hingga harum-kaknita xletak
Garam dan gula secukup rasa
4 biji limau kasturi

CARA MEMBUATNYA :-)


  1. Ikan bilis digoreng dengan api sederhana hingga kuning keemasan dan garing, angkat dan toskan. Goreng pulak bawang merah kecil dan bawang putih hingga layu, angkat dan toskan. Kemudian goreng cili merah dan cili padi hingga layu, angkat dan toskan.
  2. Ikan bilis goreng tadi ditumbuk sedikit tapi jangan sampai hancur, cukup sekadar patah2 sahaj . Tumbuk cili merah dan cili padi hingga pecah2 dan kasar2 je tau. Tambah bawang merah dan bawang putih yang telah digoreng tadi. Masukkan gula dan garam secukup rasa dan tumbuk sebati.
  3. Perahkan jus limau kasturi, gaul rata dan tambah ikan bilis pada saat2 akhri sebelum dihidang bersama nasi panas dan lauk2 lain kegemaran anda... Selmat mencuba!


resepiSINI


No comments: