Followers

Wednesday, September 16, 2015

Gulai Ikan Jintan Putih



Assalamualaikum,




Pertama kali try gulai ni dah jatuh hati hihi..Sebelum ni dengar cerita jer ..tp bila dah try perghh...mmg berselera mkn nasi. Simple ja dan tak perlukan rempah kari dan tak bersantan.
Cer tengok kuah dia tu ...kalu teringin jom cuba mcm resepi kat bawah ni..



Gulai Jintan Putih .
Resepi asal : xpasti
Dicuba Oleh : Kaknita -jomknitamask.blogspot.com

Bahan2
Ikan segar  -knita guna ikan susu -3 ketul
10-15biji cili kering-direbus dan dikisar
1 biji bawang besar
3 ulas bwg putih
1 sudu besar jintan putih (banyakkan? - sbb tu nama dia ada kat tajuk tu..hihi)
1 biji buah keras
sedikit kunyit hidup
air asam jawa
garam
gula / perasa (jika suka)
sedikit daun kesum
buah tomato 

Cara2nya
  1. Cili , bwg putih dan besar,jintan putih,kunyit hidup dan buah keras dikisar halus.
  2. Tumiskan bhn kisar sehingga wangi dan terbit minyak.
  3. Masukan ikan dan air asam dan air secukupnya .
  4. Perasakan dgn garam dan gula.Masukkan daun kesum.
  5. Biarkan mendidih dan ikan masak.
  6. Hidangkan.


2 comments:

nadiashahafeez said...

nampak sedap dan menyelerakan, maybe I should try this!!!

Kak Nita said...


mmg sedap nadia..sila la cuba.