Followers

Tuesday, November 17, 2015

Family Trip Ke Negeri Dibawah Bayu

Assalamualaikum dan salam sejahtera,


Alhamdulillah,bebaru ni akak dan suami berjaya membawa anak2 ke Sabah selama 4 hari 3mlm. Bertambah meriah lg bila paksu kakza dan anak2 turut serta.Perjalanan dari Penang Airport ke Kota Kinabalu mengambil masa kira-kira 2.5 jam. Alhamdulillah dgn cuaca yang baik pernerbangan kami tiba 10minit lebih awal. Schedule lawatan ,budget dan booking dirancang dan buat beberapa bulan awal oleh suami knita.

Oleh kerana kami tiba pada pukul 7.30pm , kami singgah diPasar Filipino untk cari makanan kemudian terus ke homestay utk rehat  dan mulakan perjalanan keesokkan harinya . Di sini waktu solat berbeza dgn semenanjung sbb siangnya lebih cepat. Ini adalah waktu solat ketika kami disana :
Subuh   4:45
Zohor 12:03
Asar    15:24
Maghrib 17:57
Isyak 19:10

Chicken wing banyak dijual di pasar ini.

Hari kedua  kami ke Jambatan Tamparuli, Rumah Terbalik, Kinabalu Park dan Desa Dairy Farm.











Suasana di Kinabalu Park, Desa Dairy farm sungguh nyaman dan sejuk . Lebih sejuk dari Cameron Highland . Sepanjang perjalanan , ada banyak sayur-sayuran segar yg dijual dgn harga yg murah.




Aktiviti hari Ketiga : Island Hopping - kami menyewa bot ke empat pulau menarik -:
1) Pulau Mamutik
2) Pulau Manukan
3) Pulau Sapi
4) Pulau Gaya
Sewa bot = RM250

Pulau-pulau ni mmg indah dan menjadi tarikan setiap pelancong.Kami menghabiskan masa dgn mandi dan snorkeling selama sejam di setiap pulau kecuali di Pulau Gaya. Subhanallah, pasir pantai putih , air yang jernih dan pemandangan yg menarik sgt menenangkan jiwa. Tambah menarik lg bila dpt menemami anak2 bersnorkeling dan dikerumuni oleh anak-anak kan2 yg berwarna warni . Akhir sekali kami meronda ke Pulau Gaya .Pulau ini adalah perkampungan nelayan yg mana terdapat barisan rumah terapung di sini.








Hari Keempat kami bershopping la pulak...Shopping sikit2 jerr...di Pasar Filipino ,KK.Macam2 ada kat sini barang2 cenderahati , kraftangan ,mutiara asli /tak asli ,makanan,ikan segar dan kering.Kebetulan kali ni bukan musim lobster maka xdapat lah kami merasa . Hasil-hasil laut disini mmg segar-segar belaka. Ada perkhidmatan pembungkusan seafood utk dibawa balik ke semenanjung . Selesai bershopping kami pon bergegas ke airport.









ubi kayu yg telah diproses dan disagat halus
buah bugik /pugi/buah tampoi



Gitu ler percutian singkat kami . Bersama2 ini diserta schedule  dan actual expenses di Sabah yg disediakan oleh suami kaknita utk rujukan bersama insha Allah. (utk nampak lebih jelas sila right click and open in new tab).


.







4 comments:

Azian Elias said...

Salam..

Buah bugik? Memang exotic buah2 di sabah ni..menarik sgt.

Kak Nita said...

W/salam
mengikut penjual sabahan tu itulah nama buah tu. tp kat semenanjung kita panggil buah tampoi.

Salmi said...

Wah, bestnya jalan-jalan!
Ibu belum berkesempatan lagi untuk ke sana.

Kak Nita said...

Alhamdulillah..
Tq sudi singgah sini ibu..