Followers

Sunday, October 7, 2012

Mini Chicken Quiche


 Assalamualaikum dan salam sejahtera,



Quiche ni akak buat semalam.Anak-anak akak mmg suka makan makanan yg simple cam ni .Puff pastri tu pon mmg dah lama kat peti ais.Mmg sesuai untuk "korbankan". Intinya pon senang ~ gunakan apa je yg ada kat peti ais . Walaupon dapat berbelas-belas  biji tapi jgn risau sekejap jer habis...
Resepi ni akak dapat dr Alongroz lagi.

Mini Chicken Quiche
Sumber : AlongRoz@HomeKreation
Adapted from: KKIda@1001Resipi

Along ubahsuai sedikit bahan2 & cara2 nya
Bilangan: 15 biji (2¼" diameter) quiches
BAHAN2:
Doh pastri (Kak Nita guna Puff Pastri (KAWAN),Along guna frozen Kawanku Roti Canai, KKIda pula guna kepingan roti biasa)
3 bj Telur
¼ cwn Susu Cair
3 keping Cheese* (resipi asal guna 1/3c grated cheese)
3 btg Sosej Ayam*(kak nita guna isi ayam yg didadu kecil)
1 bj Tomato *  (* cincang)
2 /3 biji kentang & bawang besar yg didadu kecil dan digoreng terlebih dahulu-kak nita tambah
1 bj Cili Merah/Hijau
Garam & Lada Hitam

CARA2:
  1. Potong pastri dgn gelas bersaiz sesuai utk lubang acuan muffin.
  2. Letakkan potongan pastri ke dlm tin muffin yg telah di minyakkan.
  3. Pukul telur dgn garfu & campurkan kesemua bhn2 yg lain.
  4. Sudukan ke dlm bekas pastri tadi & bakar 25 minit @ 190C.
  5. Tips dari Along: guna rak terbawah supaya pastri masak rangup.Hidangkan suam.






8 comments:

kak eni said...

sedap tu...esok kira2 nak buat...tapi rasanya versi roti kut...hehe..

Bicara Kak Noor said...

kak Nita,ambik resepi macam sedap je tengok kak noor nak cuba jugak nnti sbb pastri dah ada dalam frezer dok membeku lama dah heee

Kak Nita said...

Kak Eni ,

Roti pon ok ...


Kak Noor,

Silakan...hehehe

ijayuji said...

Salam kak nita!!! rindu kita tak? kita mmg asyik ilang2 ajerrr kejanya hihihi... dah nak weken kita jadik chipsmore sbb kemalasan walah walahhhhh! ehehe... sedapnya! kita jakun dgn menu2 mcm ni kak :D ntah lerr kdg teringin nak buat tp org2 dlm rumah triple jakun :D

Kak Nita said...

W/Salam Ika,
Mesti la rinduuuu.....tak pa jd chipsmore ler larissss...semua org ternanti2 gitu...hehehe
Eh Ika...kalu lagutu bukannya jakun namanya .org2 dlm umah Ika tu lebih advance la namanya sbb Ika selalu jer buat Mac, Kek lapis ,semua yg triple advance gitu....setuju tak? hehehe....

HomeKreation said...

Aslmkm. Wow, cantik kembang nya pastri tu! Cun2.... rasa cam nak tapao pula...hehe

Kak Nita said...

W/salam Along,
Thanks for the recipe. Everybody love it!Sekejap jer licin tak sempat nak tapau kat sifu...hehehe..

Anonymous said...

I love the valuable info you supply in your posts. I like your writing style.